När det gäller vissa erbjudanden - särskilt lager, varor från likvidation eller överskottsvaror - är det ganska vanligt att fastställa priset för hela produktsortimentet. Det är en enklare och bekvämare lösning - om vi fortfarande säljer varor som helhet, är det inte vettigt att ställa in priset per styck, eller hur? Tja i princip inte :-).
Priset per styck gör det möjligt för köparen att enkelt uppskatta värdet på varorna.
Det är mycket lättare att bedöma om produkten är attraktiv för köparen, och särskilt för hans kunder. Slutligen är varorna som köps i grossisthandeln avsedda att rikta in sig på detaljhandelsmarknaden, där endast priser i ett sådant format används.
Priset per styck är mer attraktivt.
Och inte bara för att det är lägre. Våra dagliga vanor är betydande, men oftast är vi konsumenter i första hand, även om vi arbetar professionellt på grossistmarknaden.
Priset per styck är enklare att jämföra.
Innan köparen beslutar om ett specifikt erbjudande kontrollerar han varorna från olika källor. Det finns ingen mening med att hindra honom i denna verksamheten - även om det är betydande, är priset inte den enda faktorn som bestämmer köpet av ett visst lager.
Så när ska man använda priset för helheten?
I det sista alternativet :-). Om erbjudandet avser mycket icke-standardprodukter (produktionslinjer, maskinuppsättningar) är det motiverat att ange priset i sin helhet. I andra fall är det bättre att ange priset per styck.