I. Allmän information
1. Dessa regler fastställer: typer och omfattning av tjänster som tillhandahålls elektroniskt via Merkandi-plattformen, villkoren för tillhandahållande av tjänster, villkoren för att ingå och säga upp avtal om tillhandahållande av tjänster samt klagomålsprocessen inom tjänsteområdet, hur beställningar av Merkandi-tjänster görs och ångerrätt från avtalet, samt reglerna för att lämna och behandla klagomål.
2. Ägaren till handelsplattformen Merkandi.se i Sverige är Merkandi Aukcje Pańków i Wspólnicy spółka komandytowo-akcyjna, med säte i Warszawa, Domaniewska 37 lok. 2.43, 02-672 Warszawa, registrerad i det nationella domstolsregistret under KRS-nummer: 0000962908, utfärdat av tingsrätten för Warszawa, 13:e kommersiella avdelningen i det nationella domstolsregistret, NIP: 5213848981, REGON: 381976438, aktiekapital på 50 000,00 PLN.
3. Alla rättigheter till plattformen, inklusive immateriella rättigheter till dess namn, domännamn, webbplats samt till mallar, formulär, logotyper, banners och bilder som publiceras på plattformen (med undantag för logotyper och bilder tillhörande tredje part) tillhör Merkandi.
4. Merkandi-plattformen gör det möjligt att särskilt erhålla information om grossister, deras erbjudanden samt att komma i kontakt med grossister. Merkandi är inte part i försäljningsavtalet. Merkandi ansvarar inte för leverans av beställda varor. Merkandi ansvarar inte för betalningsprocessen för beställda varor. Merkandi ingriper inte eller medlar i kontakten mellan säljaren och köparen.
5. Kunden kan kontakta Merkandi via e-post: [email protected], kontaktformuläret på plattformen och skriftligen på adressen: Merkandi Aukcje Pańków i Wspólnicy spółka komandytowo-akcyjna, Domaniewska 37 lok. 2.43, 02-672 Warszawa, Polen.
6. För att använda plattformen, inklusive att bläddra bland erbjudanden och göra beställningar, krävs en enhet med internetåtkomst och en modern webbläsare. Rekommenderade webbläsare är Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Safari, alla i de senaste versionerna, med aktiverad JavaScript och cookies. Plattformen är optimerad för både stationära och mobila enheter, men den minsta rekommenderade skärmupplösningen är 1024 x 768 pixlar för bästa användarupplevelse. Merkandi använder cookies. Information om typer av cookies och deras användningssyften finns i sekretesspolicyn.
7. För att en kund effektivt ska kunna göra en beställning på Merkandi-plattformen är det nödvändigt att läsa igenom och godkänna reglerna samt följa dess bestämmelser. Kunden godkänner dessa regler på plattformens webbplats via ett lämpligt formulär under registreringen av användarkontot. Kundens godkännande av reglerna innebär att kunden accepterar de principer som följer av dem och åtar sig att följa dem.
8. Att använda elektroniska tjänster och internet i allmänhet innebär vissa risker som är vanligt förekommande i online-miljön. Sådana risker inkluderar bland annat:
- Trojan – program som är dolda inuti andra program, utformade för att möjliggöra åtkomst och ta kontroll över användarens dator. En trojan kan utge sig för att vara en skärmsläckare, ett spel eller annan till synes användbar och oskadlig programvara. En ovetande användare startar programmet, oftast mottaget via e-post från en ovänlig avsändare;
- Virus – program vars huvudsakliga syfte är att föröka sig och sprida sig. Förutom att reproducera sig uppvisar virus ofta destruktiva beteenden, till exempel att radera filer eller skada systemet på den infekterade datorn eller en annan enhet. Virus kan också infektera andra program som finns i systemet genom att lägga till sin egen kod;
- Spam – oönskade elektroniska meddelanden som skickas samtidigt till många mottagare;
- Phishing – bedrägeriförsök att få konfidentiell information från användaren (till exempel lösenord) genom att utge sig för att vara en viss webbplats, tjänst eller enhet.
9. Tjänsten och Merkandi säljer inte de produkter som presenteras på tjänsten.
10. Tjänsten är inte part i de rättsliga relationer mellan användarna som uppstår eller är direkt relaterade till de publicerade produktinformationen och de presenterade produkterna.
11. Tjänsteleverantören ansvarar inte för bristande intresse eller svar på publicerad produktinformation.
12. Kunden är skyldig att se till att den beskrivande informationen om de produkter som presenteras i tjänsten och deras tillgänglighet är aktuell och överensstämmer med verkligheten.
13. Det är förbjudet att presentera och handla med föremål på tjänsten som är förbjudna enligt svensk lag, särskilt narkotika, skjutvapen, kulturarv och nationalförmögenhet samt föremål som förvärvats olagligt, det vill säga som härrör från stöld och andra förbjudna handlingar enligt gällande lagstiftning. Dessutom måste varje säljare godkänna våra regler för att lägga till försäljningserbjudanden innan produkterna publiceras. Reglerna för att lägga till erbjudanden finns här: https://merkandi.se/faq/zasady-dodawania-ofert/64.
14. Tjänsteanvändare ansvarar för konsekvenserna av att inte uppfylla eller felaktigt uppfylla sina ömsesidiga åtaganden.
15. Klagomål relaterade till försäljningsavtalet mellan säljaren och kunden ska lämnas till den adress som anges av säljaren, med hjälp av den kommunikationsform som säljaren angett.
16. Användare av tjänsten kan inte migrera sitt konto mellan Merkandis domäner, till exempel genom att begära migrering av ett konto från merkandi.se till merkandi.de.
II. Definitioner
1. Akt om digitala tjänster – förordning (EU) 2022/2065 från Europaparlamentet och rådet av den 19 oktober 2022 om den inre marknaden för digitala tjänster och ändring av direktiv 2000/31/EG (lagen om digitala tjänster) (EU:s officiella tidning L 277 av 27.10.2022, s. 1–102).
2. Pris – det värde som uttrycks i monetära enheter som tjänstemottagaren är skyldig att betala tjänsteleverantören för den digitala tjänsten.
3. Registreringsformulär – ett formulär tillgängligt på tjänstens webbplats som gör det möjligt att skapa ett konto. Registreringsformuläret möjliggör skapandet av ett konto kopplat till en specifik användare.
4. Formulär för produktinformation – ett formulär tillgängligt på tjänstens webbplats, i användarens administrationspanel, som gör det möjligt att publicera information som presenterar produkten.
5. Telefonlinje – ett callcenter som finns tillgängligt via det telefonnummer som publicerats på plattformen, där man kan få information om erbjudanden och hur plattformen fungerar.
6. Kund/Tjänstemottagare – en fysisk person, juridisk person eller organisatorisk enhet utan juridisk personlighet, som använder de tjänster som Merkandi tillhandahåller och har rättshandlingsförmåga.
7. Konsument – en fysisk person som utför en rättshandling med en näringsidkare som inte är direkt relaterad till dennes affärs- eller yrkesverksamhet.
8. Konto – en samling resurser i Merkandis informationssystem där kundens data lagras, identifierat med ett unikt användarnamn och lösenord, tillgängligt efter registrering och inloggning i användarens administrationspanel på plattformen.
9. Licens – ett licensavtal enligt kapitel 5 i lagen om upphovsrätt och närstående rättigheter av den 4 februari 1994 (polsk lagtidning Nr 24, post 83).
10. Användarnamn – en identifierare för den kund som registrerar ett konto på plattformen, vilken är kundens e-postadress som anges under registreringen.
11. Merkandi/Tjänsteleverantör – Merkandi Aukcje Pańków i Wspólnicy spółka komandytowo-akcyjna, ul. Domaniewska 37 lok. 2.43, 02-672 Warszawa, Polen.
12. Nyhetsbrev – en elektronisk tjänst som gör det möjligt för tjänstemottagaren att prenumerera på och få kostnadsfri information från tjänsteleverantören, skickad till den e-postadress som angetts av tjänstemottagaren och som rör tjänsten.
13. Olagligt innehåll – information som i sig eller genom hänvisning till en handling, inklusive försäljning av produkter eller tillhandahållande av elektroniska tjänster, inte överensstämmer med lagstiftningen i Europeiska unionen eller lagstiftningen i något medlemsland som överensstämmer med EU-lagstiftningen, oavsett det specifika ämnet eller karaktären av denna lag.
14. Användarrecension – en åsikt som publiceras av en användare på merkandi.se och som är strikt kopplad till dennes subjektiva syn på ämnet för recensionen.
15. Sekretesspolicy – en samling regler som rör behandling och skydd av kundens personuppgifter, tillsammans med information om cookies som används av plattformen.
16. Näringsidkare – en fysisk person, juridisk person och organisatorisk enhet, som avses i artikel 33(1) § 1 i civillagen, som bedriver näringsverksamhet eller yrkesverksamhet i eget namn.
17. Näringsidkare med konsumenträttigheter – en fysisk person som inom ramen för tjänsten eller på annat sätt enligt reglerna gör ett köp som är direkt relaterat till dennes näringsverksamhet, när det framgår av avtalet att det inte har professionell karaktär för denna person, särskilt med hänsyn till arten av den näringsverksamhet som personen bedriver och som anges i Centralregistret och information om näringsverksamhet.
18. Produkt – en lös egendom eller tjänst som finns i säljarens erbjudande och som är föremål för ett köpeavtal mellan kunden och säljaren. Produkter som utgör lösa egendomar och presenteras av säljare har en specificerad minsta kvantitet som kan beställas.
19. Regler – dessa regler.
20. Tjänst/Plattform – tjänsteleverantörens webbplats som är tillgänglig på merkandi.se.
21. Säljare – en användare som publicerar en annons och får möjlighet att presentera en specifik produkt via tjänsten. För att bli säljare måste användaren köpa åtkomst till funktionen som gör det möjligt att presentera sitt företag som en säljare.
22. Köpeavtal – ett köpeavtal om en produkt som ingås mellan kunden och säljaren. Merkandi.se ingår inte något köpeavtal om produkten med kunden.
23. Elektronisk tjänst/tjänst – en tjänst som tillhandahålls elektroniskt av tjänsteleverantören till tjänstemottagaren via tjänsten.
24. Sökfunktion – en elektronisk tjänst som tillhandahålls tjänstemottagare av tjänsteleverantören och som gör det möjligt att söka specifika annonser eller innehåll baserat på kriterier som angetts av tjänstemottagaren (genom användning av filter).
25. Beställning – kundens viljeyttring som utgör ett erbjudande om att ingå ett avtal på distans, där särskilt typ och kvantitet av de beställda tjänsterna specificeras.
26. Offertförfrågan – en kunds viljeyttring som utgör en inbjudan till säljare att delta i processen för att lämna erbjudanden om leverans av en specifik produkt och eventuellt ingå ett köpeavtal för produkten.
III. Tjänster som tillhandahålls via Merkandi-plattformen
På de villkor som anges i reglerna tillhandahåller Merkandi följande tjänster via plattformen:
- 1) Skapande och hantering av kundkonton,
- 2) Möjliggörande av att avtal ingås mellan kunder,
- 3) Information om tjänster,
- 4) Utskick av nyhetsbrev,
- 5) Möjlighet att kontakta och ställa frågor om tjänster,
- 6) Möjlighet att lämna in reklamationer med hjälp av ett elektroniskt formulär.
IV. Kundkonto
1. Avtalet om tillhandahållande av tjänsten för att skapa och hantera ett kundkonto ingås på obestämd tid och träder i kraft vid bekräftelsen av registreringen från Merkandi.
2. För att registrera ett kundkonto måste registreringsformuläret fyllas i med nödvändiga uppgifter, reglerna och sekretesspolicyn läsas igenom, och deras godkännande bekräftas.
3. Skapandet av ett konto samt utövandet av kundens rättigheter och skyldigheter för juridiska personer eller organisatoriska enheter utan juridisk personlighet kan endast utföras av en person som är bemyndigad att agera på dessa enheters vägnar.
4. Efter registreringen sker inloggningen varje gång genom tvåfaktorsautentisering (2FA). Detta innebär att användaren efter att ha angett inloggningsuppgifterna får ett meddelande med en säkerhetskod som måste anges för att slutföra inloggningsprocessen.
5. Efter registreringen sker varje inloggning med de uppgifter som angetts i registreringsformuläret, såvida inte dessa uppgifter har ändrats av kunden vid ett senare tillfälle.
6. En kund som har registrerat sig får full åtkomst till plattformens funktioner, inklusive orderhistorik, inom ramen för det köpta tjänstepaketet för kontot. Merkandi förbehåller sig rätten att utöka kontots funktioner med ytterligare tjänster, vilka är avgiftsbelagda enligt de villkor som gäller för dessa funktioner.
7. Merkandi förbehåller sig rätten att tekniskt modifiera plattformens funktioner i enlighet med de rättigheter och tekniska möjligheter som finns, utan att försämra kvaliteten eller påverka omfattningen av parternas rättigheter och skyldigheter.
8. Kunden är fullt ansvarig för sina handlingar på plattformen och är skyldig att:
- 1) Använda plattformen på ett sätt som inte är störande för andra kunder eller Merkandi, särskilt att följa förbudet mot att tillhandahålla innehåll via elektroniska kommunikationsmedel som stör eller överbelastar informationssystem och kränker tredje parts rättigheter,
- 2) Avstå från all aktivitet som kan påverka plattformens korrekta funktion,
- 3) Avstå från att använda plattformen för andra ändamål än de avsedda,
- 4) Använda plattformen i enlighet med lagstiftningen, reglerna och god sed.
9. Merkandi kan säga upp tjänsteavtalet när som helst genom att informera kunden via den e-postadress som angetts vid registreringen, 14 dagar före det planerade borttagandet av kontot. Merkandi kan också säga upp avtalet med omedelbar verkan om:
- 1) Syftet med registreringen eller sättet att använda kontot uppenbart strider mot plattformens regler och syfte,
- 2) Kundens verksamhet strider mot lagstiftning eller kränker tredje parts rättigheter,
- 3) Merkandi har fått trovärdig information om den olagliga karaktären hos de angivna uppgifterna eller den relaterade verksamheten,
- 4) Kunden skickar oönskad reklam eller upprepade gånger bryter mot reglerna,
- 5) De uppgifter som lämnats av kunden väcker rimligt tvivel om deras riktighet eller sanningsenlighet,
- 6) Kunden har inte varit aktiv på plattformen på två år.
10. Uppsägningen av avtalet av Merkandi motsvarar blockeringen av tillgången till kundens konto.
11. När som helst kan Merkandi och kunden upplösa avtalet genom ömsesidig överenskommelse.
12. Uppsägningen eller upplösningen av avtalet genom ömsesidig överenskommelse påverkar inte genomförandet av redan ingångna avtal.
V. Ställa frågor om erbjudanden och kontakta Merkandi
1. Merkandi möjliggör för kunder att ställa frågor om tjänster samt att kontakta Merkandi via formulär som finns tillgängliga på plattformen.
2. För att ställa en fråga om tjänsten måste tjänstemottagaren fylla i ett formulär som finns tillgängligt på plattformen. Formuläret innehåller fält för att ange tjänstemottagarens uppgifter, såsom e-postadress samt för- och efternamn, och ett fält för att skriva in frågan.
3. Merkandi besvarar frågan via den e-postadress från vilken frågan skickades, med förbehåll för rätten att lämna frågan obesvarad, särskilt om frågan inte rör en specifik tjänst som är tillgänglig på plattformen eller om informationen som efterfrågas redan finns på plattformen.
4. Merkandi kontaktar kunden genom att använda den e-postadress eller telefonnummer som kunden har angett, enligt Merkandis eget val.
5. Genom att använda de kontaktformulär som finns tillgängliga på plattformen och ange uppgifter i form av e-postadress och telefonnummer samtycker kunden till att Merkandi kontaktar denne via den angivna e-postadressen eller telefonnumret.
VI. A. Ingående av avtal om tjänster med Merkandi via plattformen
1. Merkandi möjliggör för kunden att lägga en beställning (köpa) valda tjänster genom att fylla i ett relevant formulär på plattformen efter att ha loggat in på sitt konto.
2. Informationen på plattformens webbplats utgör inte ett erbjudande från Merkandi enligt civillagen, utan endast en inbjudan för kunder att lämna erbjudanden om att ingå ett avtal.
3. För att lägga en beställning på plattformen måste kunden logga in på plattformen, välja de tjänster som är föremål för beställningen och utföra de tekniska stegen enligt instruktionerna som visas på plattformen.
4. För att lägga en beställning krävs det att kunden tillhandahåller de nödvändiga uppgifterna som möjliggör genomförandet av beställningen, såsom för- och efternamn, adress, kontakttelefonnummer, e-postadress eller andra uppgifter som anges på plattformen.
VI. B. Ingående av Köpeavtal med en Säljare som är verksam på Plattformen
1. Merkandi möjliggör för kunder att göra beställningar (ingå Köpeavtal) inom plattformen.
2. Informationen på plattformens webbplats utgör inte ett erbjudande från Merkandi enligt civillagen, utan endast en inbjudan för kunder att lämna erbjudanden om att ingå avtal mellan plattformens användare.
3. För att lägga en beställning på plattformen måste kunden logga in på plattformen, välja de Produkter som är föremål för beställningen och utföra de tekniska stegen enligt instruktionerna som visas på plattformen.
4. För att lägga en beställning krävs det att kunden tillhandahåller de nödvändiga uppgifterna som möjliggör genomförandet av beställningen, såsom för- och efternamn, adress, kontakttelefonnummer, e-postadress eller andra uppgifter som anges på plattformen.
5. Alla övriga regler och förfaranden fastställs av Varusäljaren.
VII. Betalningar för Tjänster och Produkter
1. Priserna för tjänsterna anges i standardvalutan för det land där domänen är registrerad (till exempel polska zloty för merkandi.pl-domänen) och inkluderar alla komponenter, inklusive moms. Merkandi tillåter betalning i andra valutor beroende på kundens val. De angivna priserna inkluderar inte leveranskostnader, om tillämpligt, eller andra kostnader som kunden är skyldig att betala i samband med avtalet, vilka kunden informeras om vid val av leveransmetod och vid beställning.
2. Priserna för Produkter anges i den valuta som valts av Säljaren och kan, beroende på säljarens val, innehålla alla komponenter, inklusive moms, men det behöver inte vara fallet. De angivna priserna inkluderar inte leveranskostnader, om tillämpligt, eller andra kostnader som kunden är skyldig att betala i samband med avtalet med Säljaren, vilka kunden informeras om vid val av leveransmetod och vid beställning av Produkter från Säljaren.
3. Vid en prissänkning på Produkter ska Säljaren, utöver informationen om det nedsatta priset, ange det lägsta priset som gällde under de 30 dagar som föregick prissänkningen.
4. Vid en prissänkning på Tjänster ska Tjänsteleverantören, utöver informationen om det nedsatta priset, ange det lägsta priset som gällde under de 30 dagar som föregick prissänkningen.
5. Om Merkandi publicerar information om en tidsbegränsad kampanj på vissa Tjänster, ska kunden, för att kunna ta del av kampanjen, innan beställningen säkerställa att:
- 1) beställningen görs inom kampanjperioden;
- 2) alla villkor som anges i kampanjens regler och som ger rätt att ta del av kampanjen är uppfyllda, och att instruktionerna från Säljaren har följts. Det är möjligt att utnyttja ett kampanjerbjudande fram till det att beställningen görs.
6. Kunden har möjlighet att betala priset för Tjänster samt andra kostnader relaterade till avtalet enligt de betalningsmetoder som anges på webbplatsen, vilket särskilt inkluderar banköverföring och lokala betalningsgateways.
7. Kunden har möjlighet att betala priset för Säljares Produkter samt andra kostnader relaterade till köpeavtalet för Produkterna enligt de betalningsmetoder som tillhandahålls av Säljarna.
8. Vid kontantlösa betalningar för Tjänster gör kunden betalningen omedelbart efter att beställningen har lagts, genom att bli omdirigerad till betalningssidan. Om betalning inte sker inom den angivna tiden är kunden skyldig att genomföra betalningen på nytt.
9. Vid val av banköverföring som betalningsmetod för Tjänster får kunden ett e-postmeddelande med bankkontonumret till vilket betalningen ska göras. Betalningen ska göras inom 7 dagar efter att meddelandet med kontonumret har mottagits.
10. Tjänsteleverantören utfärdar fakturor i elektroniskt format som PDF. Fakturan skickas till den e-postadress som kunden angav i sitt konto eller vid beställning. Genom att godkänna Reglerna och Sekretesspolicyn ger kunden Merkandi tillåtelse att utfärda och skicka fakturor elektroniskt enligt de relevanta bestämmelserna i lagen om mervärdesskatt.
VIII. Mottagande och Leverans av Produkter
Säljaren kan lägga upp information på plattformen om det uppskattade antalet arbetsdagar som krävs för att utföra tjänsterna.
IX. Ångerrätt för distansavtal
1. En kund som samtidigt är konsument eller en Näringsidkare med konsumenträttigheter och som har ingått ett distansavtal med Merkandi, kan frånträda detta avtal utan att ange något skäl genom att lämna in en relevant förklaring om att frånträda avtalet inom 14 dagar från den dag då tjänsterna har tagits i besittning av konsumenten/Näringsidkaren med konsumenträttigheter eller av en tredje person som utsetts av denne. Förklaringen om att frånträda avtalet kan göras på ett formulär.
2. Förklaringen om att frånträda avtalet ska skickas via vanlig post till följande adress: Merkandi Aukcje Pańków i Wspólnicy spółka komandytowo-akcyjna, ul. Domaniewska 37 lok. 2.43, 02-672 Warszawa, Polen eller via e-post till: [email protected].
3. Om förklaringen om att frånträda avtalet skickas via e-post, kommer Merkandi, efter att ha mottagit förklaringen, att skicka en bekräftelse på mottagandet till kunden.
4. Om ångerrätten utnyttjas efter att tjänsteleveransen har påbörjats, är kunden skyldig att betala för de tjänster som utförts fram till tidpunkten för ångrandet. Betalningsbeloppet beräknas proportionellt till omfattningen av den utförda tjänsten.
5. Om distansavtalet har ångrats anses det vara ogiltigt. Vid ångrat avtal kommer alla för närvarande publicerade Produktannonser från användaren att arkiveras. Dessutom kommer det under uppsägningstiden inte vara möjligt att publicera nya Produkter, göra inköp eller lämna offertförfrågningar. Efter den angivna perioden kommer inloggning till kontot och användning av tjänsterna som är tillgängliga på plattformen via kontot inte längre att vara möjligt.
6. Merkandi kan säga upp avtalet om tillhandahållande av elektroniska tjänster om Tjänstemottagaren bryter mot reglerna, särskilt om denne tillhandahåller olagligt innehåll, efter ett tidigare resultatlöst krav på att upphöra med överträdelser med en angiven tidsfrist. Avtalet upphör att gälla efter 7 dagar från dagen för inlämnande av viljeförklaringen om uppsägning (uppsägningstid).
7. Om avtalet har sagts upp på grund av ett beslut från Merkandi, är användaren inte berättigad att registrera ett nytt konto på plattformen utan föregående godkännande från Merkandi.
X. Ansvar från Merkandis sida
1. Merkandi ansvarar inte för avtal, överenskommelser och information som utbyts mellan enskilda kunder.
2. Merkandi tar inget ansvar för riktigheten och fullständigheten av de uppgifter och uttalanden som lämnats av kunderna, för kvaliteten och användbarheten av tjänsterna eller för deras lämplighet för att uppfylla det syfte som kunden avsett.
3. Merkandi kan inte med fullständig säkerhet utesluta att den person som anges som kund i ingångna avtalsförklaringar verkligen existerar. Det faktiska författarskapet till ett visst avtalsuttalande förblir osäkert. Kunden som ingår eller accepterar ett erbjudande agerar på egen risk vad gäller existensen av avtalsparternas part.
4. Merkandi ansvarar inte för skador som uppstår på grund av ett oavsiktligt brott mot en obetydlig avtalsenlig förpliktelse.
5. Merkandi ansvarar inte för:
- a) skador som uppstår till följd av att tjänsterna upphör att tillhandahållas,
- b) skador som drabbar tredje part till följd av att Användaren använder tjänsterna på ett sätt som strider mot reglerna,
- c) förlust av data av Användaren till följd av externa faktorer eller andra omständigheter som ligger utanför Tjänsteleverantörens kontroll,
- d) skador som uppstår till följd av avbrott i tjänsteleveransen som orsakats av omständigheter som Tjänsteleverantören inte är ansvarig för, särskilt force majeure, handlingar eller underlåtelser från tredje part,
- e) felaktiga, ofullständiga eller osanna personuppgifter som lämnats av Användaren,
- f) handlingar från Användaren som strider mot bestämmelserna i dessa regler.
XI. Användarens ansvar
1. Merkandi vidtar alla tillgängliga åtgärder för att skydda användarnas data.
2. Merkandi åtar sig att inte överföra användarnas data till obehöriga tredje parter.
3. Varje användare är skyldig att göra sitt yttersta för att de uppgifter som finns på plattformen är fullständiga, aktuella och presenteras med vederbörlig omsorg, med beaktande av de faktiska och rättsliga omständigheterna inom de gränser som lagen tillåter.
4. Användarna bär fullt ansvar för lagöverträdelser eller skador som orsakats av deras agerande på plattformen, särskilt för att ha angett falska uppgifter, avslöjat konfidentiell information eller andra lagstadgade skyddade hemligheter, kränkt personliga rättigheter eller upphovsrätt och närstående rättigheter, samt för olaglig behandling av användarnas personuppgifter i strid med plattformens syften eller med överträdelser av dataskyddslagen.
5. Merkandi åtar sig, i möjligaste mån, att i förväg informera användarna om möjliga störningar i plattformens funktion, särskilt om avbrott i åtkomsten.
6. Merkandi är inte ansvarigt gentemot tjänstemottagare som inte är konsumenter:
- 1) för skador eller förluster, både direkt eller indirekt (inklusive förluster av företagsvinster, avbrott i företagsverksamhet eller förlust av affärsinformation samt andra ekonomiska skador) som uppstår på grund av användningen, oförmågan att använda eller felaktig funktion av plattformens mjukvara, skador till följd av avstängning eller fel i informationssystemet eller strömavbrott,
- 2) för felaktig användning av plattformen av tjänstemottagare som inte är konsumenter samt fel i datorutrustning, datorprogramvara eller kommunikationssystemet som tjänstemottagaren använder för att ansluta till plattformens system,
- 3) för skador som uppstår till följd av fel, avbrott och störningar i plattformens funktion eller som orsakats av felaktig lagring eller hämtning av data som laddats ner av tjänstemottagare,
- 4) för störningar i plattformens korrekta funktion och förlust av data för tjänstemottagare som inte är konsumenter på grund av force majeure eller tredje parts handlingar,
- 5) för tredje parts handlingar som innebär olaglig eller regleringsstridig användning av data och material som lagts upp på plattformen,
- 6) för oförmågan att logga in i plattformens system på grund av, särskilt: kvaliteten på anslutningen, fel i informationssystemet eller strömavbrott, eller felaktig konfiguration av tjänstemottagarens programvara som inte är konsumenter,
- 7) för konsekvenser kopplade till förlust av lösenord.
7. Merkandis ansvar gentemot tjänstemottagare som inte är konsumenter är begränsad till det belopp som betalats av dessa tjänstemottagare till Merkandi för användning av plattformen.
XII. Reklamationer om plattformens funktion och funktionalitet
1. Merkandi säkerställer korrekt funktion av plattformen och åtar sig att åtgärda fel eller avbrott i plattformens funktion som rapporterats av kunder.
2. Merkandi kan tillfälligt avbryta eller avsluta tillhandahållandet av vissa funktioner på plattformen för att genomföra underhåll eller utöka den tekniska basen.
3. Merkandi ansvarar inte för tekniska problem, inklusive dataöverföringshastighet i det informationssystem och den tekniska infrastruktur som kunden använder.
4. Reklamationer relaterade till Merkandi-plattformens funktion kan lämnas in i valfri form, men skriftlig form som skickas till Merkandi Aukcje Pańków i Wspólnicy spółka komandytowo-akcyjna, ul. Domaniewska 37 lok. 2.43, 02-672 Warszawa, eller via e-post till: [email protected] rekommenderas och föredras.
5. Reklamationer behandlas inom 14 dagar från det att de har inkommit. Om svar inte ges inom 14 dagar anses reklamationen ha godkänts av Merkandi.
6. Detaljerad information om reklamationsprocessen finns tillgänglig på plattformen.
XIII. Behandling av personuppgifter
1. Personuppgifter som tillhandahålls av kunder på Merkandi-plattformen behandlas i enlighet med gällande lagar och sekretesspolicyn.
2. Kunder samtycker till lagring och behandling av sina personliga och affärsmässiga uppgifter samt intern e-postkorrespondens för kommersiella ändamål på plattformen, och arkivering är nödvändig för dokumentationsändamål och säkerhetsskäl.
3. Merkandi har rätt att använda kundernas data på det sätt som anges i sekretesspolicyn.
XIV. Immateriella rättigheter
1. Allt innehåll som publiceras på webbplatsen under adressen merkandi.se är skyddat av upphovsrätt och (med undantag för innehåll som publiceras av säljare, element som används enligt licens och tillåten användning) tillhör Merkandi Aukcje Pańków i Wspólnicy spółka komandytowo-akcyjna, med säte i Warszawa, ul. Domaniewska 37 lok. 2.43, 02-672 Warszawa, Polen, NIP: PL5213848981, REGON: 381976438, KRS: 0000962908. Användaren bär fullt ansvar för skada som orsakats Tjänsteleverantören till följd av användning av innehåll från webbplatsen merkandi.se utan Tjänsteleverantörens tillstånd.
2. Varje användning av någon del av innehållet på webbplatsen merkandi.se utan uttryckligt skriftligt tillstånd från Tjänsteleverantören utgör ett brott mot Tjänsteleverantörens upphovsrätt och medför civil- och straffrättsligt ansvar.
3. En säljare som skickar bilder eller annat digitalt innehåll till plattformen bär det fulla ansvaret för överträdelser av tredje parts upphovsrätt eller närstående rättigheter samt för kränkningar av personliga rättigheter. Om någon tredje part riktar krav eller anspråk mot plattformen eller Tjänsteleverantören, åtar sig säljaren att hålla plattformen eller Tjänsteleverantören skadeslös och fullt tillgodose tredje parts krav i detta avseende.
XV. Nyhetsbrev
Reglerna för användning och avregistrering från nyhetsbrevet har fastställts i en separat Nyhetsbrevsregel som finns tillgänglig på plattformen.
XVI. Omdömen om Säljare
Merkandi tillhandahåller kunder tillgång till omdömen om säljare, inklusive omdömen om säljare som samlats in före den 1 januari 2023. Reglerna för att lägga till omdömen om säljare finns på följande adress: [email protected].
XVII. Kontakta via telefonlinjen
1. För att kontakta Merkandi via telefon ska kunden ringa de telefonnummer som anges på plattformen. Efter att ha anslutit sig till telefonlinjen kopplas kunden till en tjänsteleverantörs konsult, som specificerar samtalets ämne.
2. Telefonsamtal spelas in i informations- och bevisningssyfte samt i samband med beställningar som användaren gör. Tjänsteleverantören informerar användaren om detta innan samtalet påbörjas. Om användaren inte samtycker till inspelning av samtal, ska användaren avbryta samtalet.
XVIII. Alternativa metoder för att lösa reklamationer och krav avseende plattformens funktion och funktionalitet
1. Konsumenten har rätt att använda alternativa metoder för att lösa reklamationer och krav. Konsumenten har särskilt rätt att:
- a) ansöka till en permanent skiljedomstol vid länsinspektorerna, enligt artikel 37 i lagen av den 15 december 2000 om Handelsinspektionen, för att lösa en tvist som uppstått i samband med det ingångna avtalet. Reglerna för organisation och verksamhet vid de permanenta skiljedomstolarna fastställs i Förordning av Justitieministeriet av den 6 juli 2017 om reglerna för organisation och verksamhet vid permanenta skiljedomstolar vid länsinspektörer för handelsinspektion,
- b) ansöka till länsinspektören för Handelsinspektionen, enligt artikel 36 i lagen av den 15 december 2000 om Handelsinspektionen, för att inleda ett medlingsförfarande för att lösa tvisten mellan konsumenten och tjänsteleverantören på ett fredligt sätt. Information om regler och förfarande för medling som genomförs av länsinspektören för Handelsinspektionen finns på webbplatserna för respektive länsinspektörer,
- c) ansöka till den kommunala (stads) konsumentrådgivaren eller en social organisation vars stadgeenliga uppgifter inkluderar skydd av konsumenter (bland annat Konsumentförbundet och Polens konsumentförening) för att få kostnadsfri juridisk hjälp i samband med att lösa en tvist med tjänsteleverantören.
2. Detaljerad information om möjligheten för konsumenter att använda alternativa metoder för att lösa reklamationer och krav samt regler för åtkomst till dessa förfaranden finns i lokalerna och på webbplatserna för de kommunala (stads) konsumentrådgivarna, sociala organisationer vars stadgeenliga uppgifter inkluderar konsumentskydd, länsinspektörer för Handelsinspektionen samt på följande webbplatser för Konkurrens- och konsumentskyddsmyndigheten:
- https://www.uokik.gov.pl/pozasadowe_rozwiazywanie_sporow_konsumenckich.php
- http://www.uokik.gov.pl/sprawy_indywidualne.php
- http://www.uokik.gov.pl/wazne_adresy.php
3. Användning av alternativa metoder för att lösa reklamationer och krav är frivillig och kan endast ske om båda parter i tvisten samtycker till detta. Ovanstående klausul är informativ och innebär inte att tjänsteleverantören samtycker till att delta i alternativa metoder för att lösa reklamationer och krav (lösa tvister).
XIX. Olagligt Innehåll och annat innehåll som strider mot Reglerna
1. Denna punkt i Reglerna innehåller bestämmelser som härrör från lagen om digitala tjänster (DSA) och gäller för plattformen och tjänsteleverantören. I princip är tjänstemottagaren inte skyldig att tillhandahålla innehåll när denne använder plattformen, om inte reglerna kräver specifika uppgifter (t.ex. data för att göra en beställning). Användaren kan ha möjlighet att lägga till omdömen eller kommentarer på plattformen med hjälp av verktyg som tillhandahålls av tjänsteleverantören för detta ändamål. Vid varje tillfälle då användaren tillhandahåller innehåll är denne skyldig att följa reglerna.
2. KONTAKTPUNKT – Tjänsteleverantören anger e-postadressen [email protected] som den enda kontaktpunkten. Kontaktpunkten möjliggör direkt kommunikation mellan tjänsteleverantören och medlemsstaternas myndigheter, Europeiska kommissionen och rådet för digitala tjänster. Den möjliggör också snabb och enkel kommunikation mellan tjänstemottagare (inklusive kunder) och tjänsteleverantören via e-post i samband med tillämpningen av lagen om digitala tjänster. Tjänsteleverantören anger polska som språket för kommunikation med kontaktpunkten.
3. Förfarande för rapportering av Olagligt Innehåll och åtgärder i enlighet med artikel 16 i lagen om digitala tjänster:
- 1) På e-postadressen [email protected] kan vilken person eller enhet som helst anmäla förekomsten av viss information som denne anser utgör olagligt innehåll.
- 2) Anmälan ska vara tillräckligt detaljerad och välgrundad. För detta ändamål tillhandahåller tjänsteleverantören och underlättar rapportering till ovanstående e-postadress med följande obligatoriska uppgifter:
- a) Ett tillräckligt välgrundat förklarande av anledningarna till varför personen eller enheten anser att den anmälda informationen utgör olagligt innehåll;
- b) En tydlig angivelse av den exakta elektroniska platsen för informationen, såsom den exakta URL-adressen eller exakta URL-adresser, samt, i tillämpliga fall, ytterligare information som möjliggör identifiering av det olagliga innehållet beroende på innehållets art och den specifika typen av tjänst;
- c) Namn och e-postadress för den person eller enhet som gör anmälan, med undantag för anmälningar som rör information som anses vara relaterad till något av brotten som avses i artiklarna 3–7 i direktiv 2011/93/EU; och
- d) En försäkran som bekräftar att personen eller enheten som gör anmälan i god tro anser att den information och de påståenden som lämnas är korrekta och fullständiga.
- 3) En anmälan enligt ovan anses ge upphov till faktisk vetskap eller meddelande enligt artikel 6 i lagen om digitala tjänster i förhållande till den information som det gäller, om den gör det möjligt för tjänsteleverantören att med vederbörlig omsorg – utan att behöva en detaljerad juridisk analys – fastställa den olagliga karaktären av den aktuella aktiviteten eller informationen.
XIX. Olagligt Innehåll och annat innehåll som strider mot Reglerna
1. Denna punkt i Reglerna innehåller bestämmelser som härrör från lagen om digitala tjänster (DSA) och gäller för plattformen och tjänsteleverantören. I princip är tjänstemottagaren inte skyldig att tillhandahålla innehåll när denne använder plattformen, om inte reglerna kräver specifika uppgifter (t.ex. data för att göra en beställning). Användaren kan ha möjlighet att lägga till omdömen eller kommentarer på plattformen med hjälp av verktyg som tillhandahålls av tjänsteleverantören för detta ändamål. Vid varje tillfälle då användaren tillhandahåller innehåll är denne skyldig att följa reglerna.
2. KONTAKTPUNKT – Tjänsteleverantören anger e-postadressen [email protected] som den enda kontaktpunkten. Kontaktpunkten möjliggör direkt kommunikation mellan tjänsteleverantören och medlemsstaternas myndigheter, Europeiska kommissionen och rådet för digitala tjänster. Den möjliggör också snabb och enkel kommunikation mellan tjänstemottagare (inklusive kunder) och tjänsteleverantören via e-post i samband med tillämpningen av lagen om digitala tjänster. Tjänsteleverantören anger polska som språket för kommunikation med kontaktpunkten.
3. Förfarande för rapportering av Olagligt Innehåll och åtgärder i enlighet med artikel 16 i lagen om digitala tjänster:
- 1) På e-postadressen [email protected] kan vilken person eller enhet som helst anmäla förekomsten av viss information som denne anser utgör olagligt innehåll.
- 2) Anmälan ska vara tillräckligt detaljerad och välgrundad. För detta ändamål tillhandahåller tjänsteleverantören och underlättar rapportering till ovanstående e-postadress med följande obligatoriska uppgifter:
- a) Ett tillräckligt välgrundat förklarande av anledningarna till varför personen eller enheten anser att den anmälda informationen utgör olagligt innehåll;
- b) En tydlig angivelse av den exakta elektroniska platsen för informationen, såsom den exakta URL-adressen eller exakta URL-adresser, samt, i tillämpliga fall, ytterligare information som möjliggör identifiering av det olagliga innehållet beroende på innehållets art och den specifika typen av tjänst;
- c) Namn och e-postadress för den person eller enhet som gör anmälan, med undantag för anmälningar som rör information som anses vara relaterad till något av brotten som avses i artiklarna 3–7 i direktiv 2011/93/EU; och
- d) En försäkran som bekräftar att personen eller enheten som gör anmälan i god tro anser att den information och de påståenden som lämnas är korrekta och fullständiga.
- 3) En anmälan enligt ovan anses ge upphov till faktisk vetskap eller meddelande enligt artikel 6 i lagen om digitala tjänster i förhållande till den information som det gäller, om den gör det möjligt för tjänsteleverantören att med vederbörlig omsorg – utan att behöva en detaljerad juridisk analys – fastställa den olagliga karaktären av den aktuella aktiviteten eller informationen.
4. Om anmälan innehåller elektroniska kontaktuppgifter till den person eller enhet som gjort anmälan, skickar tjänsteleverantören utan onödigt dröjsmål en bekräftelse på mottagandet av anmälan. Tjänsteleverantören informerar också utan onödigt dröjsmål den person eller enhet om sitt beslut i förhållande till den information som anmälan avser, och ger information om möjligheten att överklaga beslutet.
- 5) Tjänsteleverantören behandlar alla anmälningar som den tar emot via den ovan nämnda mekanismen och fattar beslut i förhållande till den information som anmälningarna gäller på ett tidsenligt, objektivt och icke-arbiträrt sätt med vederbörlig omsorg. Om tjänsteleverantören använder automatiserade metoder för att behandla eller fatta beslut om en anmälan, inkluderar den information om detta i det meddelande som nämns i föregående punkt.
4. Information om begränsningar som tjänsteleverantören ålägger användningen av plattformen i förhållande till information som tillhandahålls av tjänstemottagare:
- 1) Tjänstemottagare är skyldiga att följa dessa regler när de tillhandahåller innehåll på plattformen:
- a) Använda plattformen, inklusive att publicera innehåll (t.ex. omdömen eller kommentarer), i enlighet med dess syfte, dessa Regler, regler för att lägga till omdömen och på ett lagligt och lämpligt sätt, med hänsyn till personliga rättigheter och upphovsrätt och immateriella rättigheter för tjänsteleverantören och tredje part;
- b) Tillhandahålla korrekt och sanningsenligt innehåll utan att vilseleda andra;
- c) Förbud mot att tillhandahålla olagligt innehåll, inklusive förbud mot att tillhandahålla olagligt innehåll;
- d) Förbud mot att skicka oönskad kommersiell information (spam) via plattformen;
- e) Förbud mot att tillhandahålla innehåll som bryter mot allmänt accepterade netikettregler, inklusive innehåll som är vulgärt eller kränkande;
- f) Skyldighet att ha alla nödvändiga rättigheter och tillstånd för att tillhandahålla sådant innehåll på plattformen, särskilt upphovsrätt eller nödvändiga licenser, tillstånd och samtycken för att använda, distribuera, dela eller publicera det, särskilt rätten att publicera och sprida på plattformen och rätten att använda och sprida bilder eller personuppgifter om innehållet innehåller bilder eller personuppgifter från tredje part;
- g) Skyldighet att använda plattformen på ett sätt som inte utgör en säkerhetsrisk för tjänsteleverantörens, plattformens eller tredje parts informationssystem.
2) Tjänsteleverantören förbehåller sig rätten att moderera innehåll som tillhandahålls av tjänstemottagare på plattformen. Moderering utförs i god tro och med vederbörlig omsorg, antingen på eget initiativ av tjänsteleverantören eller som svar på en anmälan, i syfte att upptäcka, identifiera och ta bort olagligt innehåll eller annat innehåll som strider mot Reglerna, eller för att blockera åtkomst till sådant innehåll eller vidta nödvändiga åtgärder för att uppfylla EU:s och nationella rättsliga krav, inklusive de krav som fastställs i lagen om digitala tjänster, eller de krav som anges i Reglerna.
- 3) Modereringsprocessen kan utföras manuellt av en människa eller genom automatiserade eller delvis automatiserade verktyg som hjälper tjänsteleverantören att identifiera olagligt innehåll eller annat innehåll som strider mot Reglerna. Efter att sådant innehåll har identifierats fattar tjänsteleverantören beslut om att eventuellt ta bort innehållet eller blockera åtkomsten till det, eller på annat sätt begränsa dess synlighet eller vidta andra åtgärder som anses nödvändiga (t.ex. kontakta tjänstemottagaren för att förtydliga invändningarna och ändra innehållet). Tjänsteleverantören ska på ett tydligt och lättförståeligt sätt informera tjänstemottagaren som har tillhandahållit innehållet (om dennes kontaktuppgifter finns tillgängliga) om sitt beslut, skälen för det och tillgängliga möjligheter att överklaga beslutet.
4) Tjänsteleverantören, i utövandet av sina rättigheter och skyldigheter enligt lagen om digitala tjänster, ska agera med vederbörlig omsorg, på ett objektivt och proportionerligt sätt och med tillbörlig hänsyn till rättigheter och legitima intressen för alla berörda parter, inklusive tjänstemottagare, och särskilt med beaktande av rättigheter som fastställs i Europeiska unionens stadga om de grundläggande rättigheterna, såsom yttrandefrihet, frihet och mångfald i media samt andra grundläggande rättigheter och friheter.
5. Eventuella kommentarer, klagomål, reklamationer, överklaganden eller invändningar som rör beslut eller andra åtgärder eller brist på åtgärder som vidtagits av tjänsteleverantören på grundval av en mottagen anmälan eller ett beslut som fattats av tjänsteleverantören i enlighet med dessa Regler kan lämnas in i enlighet med reklamationsförfarandet som anges i Reglerna. Att använda detta förfarande är kostnadsfritt och möjliggör elektronisk inlämning av klagomål till den angivna e-postadressen. Att använda klagomålsförfarandet påverkar inte rätten för en person eller enhet att inleda rättsliga förfaranden och påverkar inte deras andra rättigheter.
6. Tjänsteleverantören behandlar alla kommentarer, klagomål, reklamationer, överklaganden eller invändningar som rör beslut eller andra åtgärder eller brist på åtgärder som vidtagits av tjänsteleverantören på grundval av en mottagen anmälan eller ett beslut som fattats i tid, utan diskriminering, på ett objektivt och icke-arbiträrt sätt. Om ett klagomål eller en annan anmälan innehåller tillräckliga skäl för att tjänsteleverantören ska anse att beslutet att inte vidta några åtgärder till följd av anmälan är ogrundat, eller att den information som klagomålet avser inte är olaglig eller strider mot Reglerna, eller om det innehåller information som tyder på att klagandens åtgärder inte motiverar de vidtagna åtgärderna, ska tjänsteleverantören utan onödigt dröjsmål upphäva eller ändra sitt beslut att eventuellt ta bort eller blockera åtkomsten till innehållet eller på annat sätt begränsa dess synlighet eller vidta andra åtgärder som anses nödvändiga.
7. Tjänstemottagare, personer eller enheter som har gjort en anmälan om Olagligt Innehåll, och som är föremål för tjänsteleverantörens beslut om Olagligt Innehåll eller innehåll som strider mot Reglerna, har rätt att välja vilken som helst av de alternativa tvistlösningsorgan som är certifierade av den digitala tjänstekoordinatorn i medlemsstaten för att lösa tvister i fråga om dessa beslut, inklusive klagomål som inte har lösts inom ramen för tjänsteleverantörens interna klagomålssystem.
XX. Slutbestämmelser
1. Reglerna gäller från och med dagen de publiceras på Merkandi-plattformen.
2. Merkandi förbehåller sig rätten att ändra Reglerna. Ändringar träder i kraft det datum som anges av Merkandi, men inte tidigare än 7 dagar efter att de har publicerats på Merkandi-plattformen.
3. Tvister som uppstår mellan Merkandi och konsumenten ska avgöras av behöriga domstolar enligt tillämplig polsk lagstiftning.
4. Tvister som uppstår mellan Merkandi och kunder som inte är konsumenter ska hänskjutas till domstolen med behörighet på tjänsteleverantörens hemvist.
5. I frågor som inte regleras i dessa Regler tillämpas bestämmelserna i polsk lag, inklusive civilrätten och lagen om tillhandahållande av elektroniska tjänster.
Reglerna i denna version gäller från och med den 14 oktober 2024.