Abonnemang 12
För varje REGISTRERING och FÖRNYELSE

Begränsat antal paket för säljfrämjande åtgärder

50 Antal återstående paket

De bästa lagerebjudanden från 150 länder

Över 45 tusen nöjda användare

Erbjudanden upp till 90 billigare än ugångspriset

Direkt kontakt med återförsäljare och grossister

Hjälp och tips

Populära ämnen

Merkandi är en internationell grossistplattform som samlar grossister, distributörer, importörer och exportörer inom köp och försäljning av partihandel, överskott från lager och produktion, varor som returneras av kunder, varor som returneras efter leasing, varor från likvidation av företag, etc. Vår plattform, som verkar på de största europeiska marknaderna och finns på många språk ger dig möjlighet att snabbt hitta leverantörer av kvalitetsvaror till reducerade priser och mottagare som är intresserade av ett permanent samarbete vid leverans av lastpallar eller containrar med varor.

Som grossistplattform tillhandahåller vi våra användare ett avancerat IT-system som möjliggör bekvämt och snabbt utbyte av affärsinformation och effektiviserar köp- och säljprocesser. Hur? Vi tillhandahåller verktyg som gör det enkelt att etablera affärskontakter i Europa och runt om i världen. På Merkandi har användare tillgång till ett brett sortiment av produkt- och leverantörskataloger, samt en avancerad webbläsare. Grossister och distributörer som är intresserade av att sälja sina varor placerar snabbt produktannonser på Merkandi-plattformen, och användare som är intresserade av att köpa varorna kontaktar direkt annonsören för att bestämma beställningsinformationen.

Merkandi-plattformen är främst avsedd för grossister, tillverkare, försäljningsagenter, export- och / eller importföretag, men också för ägare av stationära butiker, onlinebutiker och personer som är involverade i dörr-till-dörrshandel eller försäljning på marknader eller hallar. Merkandi är extremt populär bland exekutörer och stora detaljhandelskedjor.

Merkandi som grossistplattform är en internationell marknad där leverantörer från hela världen möts, specialiserade på försäljning av sista kollektioner, överskott, exekveringsvaror, likvidation av butiker, produktionsanläggningar etc. Plattformen ger alla besökare full tillgång till grossisterbjudandena, produktbeskrivningar, foton och listor över artiklar som publiceras här, om dessa bifogades av säljarna när de publicerade erbjudandena. Å andra sidan är kontaktuppgifterna för säljarna endast tillgängliga för registrerade och inloggade Merkandi-användare.

De som är intresserade av att få erbjudanden regelbundet kan prenumerera på ett gratis nyhetsbrev.

För att kontakta säljare eller köpare måste du registrera ett konto på Merkandi.
I fliken Registrering hittar du två typer av konton att välja mellan:

  • Standardkonto
  • PREMIUM konto

Efter att ha valt den valda kontotypen och betalat årsabonnemanget, får användaren det beställda servicepaketet som är tillgängligt i valet av sitt val.

Standardkontoinnehavare har tillgång till grossistdatabasen och med hjälp av kontaktuppgifterna som visas på erbjudandesidan kan de skapa direktkontakt med den valda säljaren (via e-post eller telefon). På detta sätt kan de ställa frågor till säljaren om varorna som säljs, ordna en kontroll / inspektion, fastställa detaljerna för slutförandet av transaktionen.

PREMIUM-kontoägare som, efter positiv verifiering, har fått säljarstatus på Merkandi, har tillgång till databasen över grossister som publicerar försäljningserbjudanden på Merkandi, och de själva har ett säljarkonto, genom vilket de kan lägga upp valfritt antal annonser för varor från överskott, likvidation, fognadsverksamhet. Förutom erbjudandena publiceras också en omfattande grossistprofil. Med hjälp kan de som är intresserade av att köpa de visade varorna skapa direkt kommersiell kontakt med säljarna.

Alla användare av vår plattform kan räkna med hjälp från våra medarbetare - kontakt med oss är möjlig på många språk, vi är tillgängliga via e-post och telefon 5 dagar i veckan.

Att hitta en intressant produkt till ett bra pris är ofta en utmaning. Särskilt om vi har ett val av flera tusen erbjudanden. För att underlätta denna uppgift har vi skapat en avancerad sökning.

Efter att ha gått in i Merkandi finns en webbläsare högst upp på sidan. Används för att söka efter varor och grossister på vår webbplats. Ange bara sökfrasen och klicka på ikonen eller bekräfta med ENTER. Efter detta steg visas resultatet av vår fråga på undersidan av den avancerade webbläsaren, där den kan ändras enligt olika kriterier.

Avancerad sökning erbjuder dig följande alternativ:

  • sök efter land där objektet finns;
  • sök efter bransch (kategori);
  • sök efter produktgrupp (mer information om produktgrupper finns på VARUGRUPP);
  • frasökning med titel, beskrivning och nyckelord som ingår i erbjudandet; Kom ihåg att ju fler parametrar du anger, desto mer exakta blir sökresultatet.

Mer exakt här betyder mer exakt, dvs ett som går hand i hand med ett reducerat antal erbjudanden att visa. Använd därför den avancerade webbläsaren skickligt och noggrant.

Exempel:

Vi vill leta efter Red Bull-energidryck.

Genom att gå in i Red Bull får vi alla erbjudanden som innehåller denna fras (i titeln, innehållet och / eller nyckelorden).

Men om vi vill begränsa listan över intressanta erbjudanden till ett specifikt land, t.ex. Polen, vi måste välja detta land från sidan (vänster) -menyn för avancerade sökinställningar.

Avancerad sökning är en viktig del av Merkandi, som gör att du kan hitta erbjudanden på ett exakt och bekvämt sätt. För att göra det ännu enklare att hitta de mest intressanta erbjudandena inbjuder vi dig att bekanta dig med funktionerna att lägga till grossister i dina favoriter och spåra erbjudanden.

Alla betalningsmetoder som finns tillgängliga på Merkandi är synliga i det sista steget med kontoregistrering. Efter att ha fyllt i formuläret och klickat på knappen Registrera kommer vi att omdirigeras till betalningssidan. Det finns 3 artiklar:

  • Paypal - tack vare detta system kan du göra en snabb kortbetalning eller betala direkt från ditt PayPal-konto.
  • Onlinebetalningar, dvs Przelew24-systemet, som också gör att du kan göra snabba betalningar. När du har valt det här alternativet omdirigeras du till en sida där du ska välja din bank- eller kortbetalning.
  • Banköverföring - förutom överföringsinformationen kommer också ett utskrivbart formulär att tillhandahållas.
  • Multisafepay onlinebetalningar - en alternativ betalningsmetod med Visa eller Mastercard.

Vid registrering kommer du att få en e-postbekräftelse på registreringen, som inkluderar en betalningslänk, samt en proformafaktura för nedladdning, så att du kan gå tillbaka till betalningsmetod när som helst.

Flaggskeppserbjudandet från Merkandi-plattformen är alternativet att köpa ett PREMIUM-konto. Möjligheterna med att ha ett sådant konto är tillgängliga för både säljare och köpare. 

Om ett sådant konto upprättas av exempelvis en grossist för att kunna utnyttja möjligheten att lämna sina erbjudanden måste det först genomgå verifieringsprocessen. Detta är ett av de viktigaste stegen under vilka data och trovärdighet för ett specifikt företag som strävar efter att aktivt använda vår webbplats kontrolleras. Endast på villkoret av ett positivt resultat av kontrollaktiviteter som utförts av Merkandi-anställda har grossisten möjlighet att publicera annonser.

Verifieringsprocessen tar vanligtvis flera timmar.

Som ett resultat av ett positivt övervägande får säljaren möjlighet att presentera både sitt eget företag och de varor han erbjuder. Samtidigt bör det betonas att den väsentliga presentationen av företaget alltid är synlig för registrerade användare av plattformen, direkt bredvid varje föreslagen försäljning av varor. Dessutom, i ett bredare omfång, kan egenskaperna hos ett visst företag hittas i en separat flik, dvs. Grossister.

  1. Den första konkreta fördelen är faktumet med positiv verifiering, som ger en tydlig signal till potentiella köpare om säljarens natur och standarder.
  2. Då är ett helt unikt alternativ möjligheten att lägga ett obegränsat antal erbjudanden. Grossisten behöver inte kontrollera, beräkna och oroa sig för sina gränser på något sätt. Absolut, som PREMIUM-säljare på Merkandi, gäller inga gränser av denna typ för honom.
  3. Möjligheten att placera ett obegränsat antal erbjudanden gäller i alla språkversioner som finns tillgängliga på vår plattform. Detta innebär att en användare som är en PREMIUM-säljare på Merkandi med säkerhet kan publicera både i den version som han har registrerat sig för och i den andra versionen utan några extra avgifter! Den enda begränsningen, som endast tjänar bekvämligheten och bekvämligheten med att använda vår plattform, är att principen följs att när man publicerar ett erbjudande på den polska versionen, bör det skrivas på polska, medan det för att kunna publicera en annons på till exempel den italienska versionen endast kan göras. använder det italienska språket etc.
  4. Erbjudandena som publiceras av våra PREMIUM-säljare marknadsförs på olika webbplatser och placeras i Google, vilket avsevärt ökar intresset för en viss grossists varor och i slutändan genererar en ökning av försäljningsresultaten.
  5. Å andra sidan får PREMIUM-kontoanvändare, som utgör en grupp köpare, ett utökat omfång av information om Merkandi-grossister och möjligheten till interaktion och sammanfattning av effekterna eller transaktionsförloppet i form av åsikter. Dessa recensioner publiceras på säljarens webbplats.
  6. Dessutom är sådana åsikter endast synliga för PREMIUM-användare och bara de kan redigera dem.
  7. Kommentarer från andra handlare och köpare är en utmärkt källa till förstahands kunskap och ger inblick i det faktiska köpet och alla dess förhållanden. Tack vare tillgången till en sådan källa kan PREMIUM-användaren välja en entreprenör lättare tack vare feedback från personer som redan har haft möjlighet att samarbeta med honom.

Användaren av ett Standard-konto på Merkandi-plattformen har möjlighet att använda vår webbplats under 12 månader. Under prenumerationsperioden har användaren av Standard-kontot tillgång till all kontaktinformation för grossisterna som erbjuder sina varor på vår webbplats. För att vara ärlig har han alla säljares fullständiga kontaktuppgifter, och han ser också de språk som han kan kommunicera med den leverantören. Om grossisten har en egen webbplats kan du lägga till adressen till din profil. Denna information är också tillgänglig för en registrerad Standard-kontoanvändare.

Det bör noteras att det faktum att grossistdatabasen ständigt expanderar på vår plattform inte leder till någon ökning av uppgraderingsavgifterna för användare av standardkonton. En engångsbetalning i form av en årlig prenumeration ger dem rätt att få tillgång till uppgifterna för grossister som finns i vår databas dagen för registreringen, men också för dem som registrerade sig under följande period fram till den sista dagen för kontoens giltighet. Under hela kontonets giltighet kan en registrerad användare av ett Standardkonto naturligtvis räkna med hjälp och teknisk support från Merkandi kundtjänst.

Vår Merkandi-plattform erbjuder två typer av konton: Standard och PREMIUM. Funktionaliteten, som tilldelats enskilda konton, är relaterad till användarnas aktiviteter:

Standard-konto
Detta konto har utformats med ett stort antal kunder i åtanke, som genom vår tjänst får snabb och bekväm tillgång till betrodda och beprövade grossister från Europa, som erbjuder märkesvaror från överskott, likvidation, slut på serie, försäljning och auktioner.
Varje standardkontoanvändare har full tillgång till vår databas, där det finns kontaktuppgifter för säljare som erbjuder sina varor på Merkandi-plattformen. Kontaktuppgifter presenteras i säljarens profil - företagsadress, lageradress, fasta telefonnummer, e-postadresser och grossistwebbplatsen.
Köparen kan upprätta en snabb och direkt kontakt med grossisten angående erbjudandet på plattformen, han kan också presentera sin egen förfrågan eller sitt samarbetsförslag.

PREMIUM-konto
Det här kontot riktar sig både till användare som bara är intresserade av att köpa varor, dvs. att skaffa nya leverantörer, och till användare som letar efter nya mottagare av varor från överskott, likvidation och fullmakt.
PREMIUM-kontot ger åtkomst till säljarens kontaktdatabas på Merkandi-plattformen, men denna databas innehåller ytterligare information som standardkontoanvändaren inte har tillgång till.
Ytterligare information är:

  • Svartlista - den här listan innehåller opålitliga säljare som har begått bedrägerier, missbruk och som fortfarande är aktiva på Internet, ofta under ändrade namn;
  • Kommentarsystem - detta system gör det möjligt för PREMIUM-kontoanvändare att avge åsikter till säljare på Merkandi-plattformen, bedöma deras tillförlitlighet och professionalism.

En ytterligare och mycket viktig funktionalitet för PREMIUM-kontot är försäljningsalternativet, som är aktiverat för alla användare av detta konto efter positiv verifiering av de inlämnade registreringsdokumenten. Användaren har till sitt förfogande en praktisk panel för att lägga upp ett obegränsat antal erbjudanden, tillsammans med foton och bilagor, samt ett professionellt showroom för säljaren, som innehåller detaljerad information om kontaktuppgifter och företagets profil.

Alla registrerade användare av Merkandi-plattformen kan lita på professionell support och hjälp från specialiserade medarbetare på vårt servicekontor. Varje fråga angående vår plattform, tekniska problem eller andra problem som berör våra kunder kan signaleras via någon av följande kommunikationskanaler:

  • via telefon
  • via Skype
  • e-post.
  • Chatt

Naturligtvis är kundtjänstsupporten på detta område förberedd på alla språk som fungerar på Merkandi. Våra specialister står till ditt förfogande från måndag till fredag, från 7:30 till 15:30 (CET).

Vi gör vårt yttersta för att svara på e-postförfrågningar så snart som möjligt. Vi svarar vanligtvis på meddelanden som tas emot efter vår arbetstid eller på icke-arbetsdagar den första - nästa arbetsdag.

Man bör komma ihåg att vi också är mänskliga och vi tar också semester. I sådana fall kommer du att få en retur från oss när vår anställd som ansvarar för den angivna språkversionen blir tillgänglig. Vi uppmuntrar dig också att kontakta oss på ett annat språk.

Så långt det är möjligt försöker vi också kontakta kunder som inte har kunnat nå oss.

Varje gång det uppstår några avbrott i kontorets funktion, publiceras relevant information om orsaken och varaktigheten för en sådan händelse i förväg på kontaktsidan, i varje språkversion av plattformen.

Varje standardanvändare kan byta till PREMIUM-versionen när som helst under prenumerationsperioden.

Procedur för att byta till en högre kontotyp (från standard till PREMIUM):

  1. för att uppgradera till en högre typ av konto måste du ha ett standardkonto.
  2. du måste logga in efter varandra;
  3. på huvudsidan på användarpanelen kommer det att finnas en knapp “ Ändra kontotyp som ska klickas;
  4. vi ser beställningsdetaljer som behöver bekräftas.
  5. efter bekräftelse kommer vi att omdirigeras till betalningssidan;
  6. efter att betalningen har gjorts och bokföringen överförts ändras kontotypen till PREMIUM.

Om du har problem med att göra betalningen, vänligen kontakta vår kundtjänst som finns på Kontakt.

Varje användare kommer att få en momsfaktura för att köpa ett abonnemang på Merkandi-plattformen. Man bör dock komma ihåg att den ursprungliga fakturan aktiveras först efter att vi fått betalningen på vårt konto. Om kontot aktiverades baserat på bekräftelse kan den ursprungliga fakturan för nedladdning ta 1-2 dagar.

Elektroniska fakturor är helt acceptabla och överensstämmer med gällande bestämmelser i vårt land, men om du vill ha en pappersfaktura, vänligen kontakta kundtjänstkontoret så skickar vi den till den adress du har angett.

Specialzonen är en plats reserverad för de mest aktiva användare som förväntar sig mer och letar efter de bästa erbjudandena. Användare hittar här speciellt utvalda erbjudanden som kanske inte är tillgängliga för allmänheten av skäl som:

  • ett avtal med tillverkaren som förbjuder publicering av erbjudanden i en allmänt tillgänglig form;
  • varorna har försäljningsrestriktioner i vissa länder;
  • priset på varan kan inte offentliggöras;
  • produkten är märkesvaror, men dess vidare distribution är föremål för begränsningar.

Ovanstående begränsningar införs oftast av varumärkena, producenterna eller distributörerna själva och är inte förhandlingsbara, därför kan de produkter som omfattas av dem inte erbjudas på allmänt tillgängliga försäljningskanaler. På Merkandi känner vi till denna specificitet hos grossistmarknaden, varför vi bestämde oss för att möta användarnas behov genom att skapa en sluten specialzon.

Köpare som är intresserade av erbjudanden av denna typ kan köpa tillgång till specialzonen från användarens panel. Efter att ha köpt åtkomst kommer användaren att kunna se specialerbjudanden från hemsidan och i enskilda kategorier. Tillgång till specialområdet är giltigt i 12 månader från inköpsdatum och är strikt relaterat till kontots giltighet.

Säljare som har varor som uppfyller ett av ovanstående villkor kan publicera sina erbjudanden i specialzonen genom att välja erbjudandet som endast är synligt för en utvald grupp användare med tillgång till specialzonen i erbjudandepublikationsformuläret. Efter att ett sådant erbjudande har publicerats är det endast synligt för användare som har köpt åtkomst till specialzonen. Användare som inte har tillgång till specialzonen kan publicera sina erbjudanden där.

Specialzonen är en innovativ funktionalitet på Merkandi-plattformen för både köpare och säljare. Köpare har tillgång till unika erbjudanden, som inte publiceras på andra webbplatser, medan säljare har möjlighet att presentera varor som omfattas av försäljnings- och distributionsbegränsningar och kontakta köpare som letar efter denna typ av produkt.

Specialzonen är därför ett perfekt komplement till databasen över erbjudanden som på grund av försäljningsbegränsningar inte kan presenteras på allmänt tillgängliga grossistwebbplatser.

 

Kommentarer till plattformen ges av köpare för säljare. Beroende på typ och antal kan de skapa förtroende för ditt företag och öka försäljningen eller skrämma bort dina potentiella kunder. Hur fungerar kommentarsystemet om Merkandi? Här är några praktiska tips.

Hur fungerar kommentarer om Merkandi?

Varje köpare har rätt att lämna en kommentar för en transaktion. En kommentar kan vara av tre typer - positiv, neutral eller negativ. När det gäller de två första sker publiceringen omedelbart och grossisten får ett meddelande om en ny kommentar som publicerats på hans profil. I fallet med ett negativt - det går till vårt team. Om den är korrekt formulerad och vi bekräftar att den gäller transaktionen flyttar vi den till kön med väntande publikationer. Från det ögonblicket får varje grossist sju dagar för att klargöra saken med köparen. Om köparen vill ta bort den under denna tid tar vi bort den och informerar båda parter. Annars publiceras den efter sju dagar och grossisten får ett meddelande.

Det andra elementet i kommentarsystemet är säljarbetyget i fyra kategorier:

  • överensstämmelse av produkten med beskrivningen
  • kontakt med säljaren
  • beställningstid
  • fraktkostnad

Var och en av dessa kategorier kan betygsättas från 1 till 5 stjärnor. Sedan är den genomsnittliga återkopplingen från alla kommentatorer genomsnittlig och visas i säljarens profil.

Kan jag ta bort en negativ kommentar från min profil?
Varje kommentar kan tas bort om köparen rapporterar till oss att tvisten har lösts och att grossisten har utarbetat en lösning. I motiverade fall tar vi bort kommentarer när det visar sig att transaktionen inte ägde rum. I andra fall förmedlar vi inte i tvister om kommentarer. Varje köpare har möjlighet att utfärda en negativ kommentar och grossisten har, bortsett från de angivna undantagen, ingen rätt att kräva borttagning.

Att upprätthålla rykte och undvika negativa kommentarer
Negativa kommentarer påverkar utan tvekan försäljningen och kundernas förtroende negativt. Därför rekommenderar vi varje grossist att få positiv feedback från dag ett. Det finns flera anledningar till detta råd:

  • positiva kommentarer ökar säljarens trovärdighet
  • om du får en negativ kommentar, minskar positiva de styrkan och låter dig behålla ditt rykte på en hög nivå
  • ett stort antal positiva kommentarer genererar mer försäljning.

Hur kan jag uppmuntra köpare att lämna en kommentar?
Ingen behöver uppmuntras att publicera negativa kommentarer, medan det vid positiva upplevelser är köpare inte så villiga att dela sin åsikt.
Därför rekommenderar vi flera metoder för att få positiv feedback känd och testad av våra grossister:

  • rabatt på beställning eller nästa beställning
  • freebies läggs till ordern som en del av publiceringen av kommentarer
  • erbjuda varor av bättre kvalitet som kompensation för yttrandet

Vad ska jag göra när en köpare har lagt upp en oärlig kommentar?
Om kommentaren av någon anledning är orättvis och osann, har varje säljare möjlighet att svara på den. I en sådan situation kommer också ett svar att visas under kommentaren i profilen, vilket gör det möjligt för potentiella köpare att känna till båda parternas åsikter om transaktionen och ge dem möjlighet att försvara sig mot oärliga köpare. Det finns en viktigare sak som är värt att nämna. Merkandi är en plattform som verkar i många olika länder och många språk. Om du får en kommentar, oavsett språket för publiceringen, kommer våra specialister att översätta den till alla andra tillgängliga språk. Således får positiv feedback i en version, får grossisten positiva kommentarer i varje tillgänglig. Naturligtvis gäller samma situation även negativa och neutrala kommentarer.

Vi rekommenderar alla att använda kommentarsystemet för att belöna grossister för professionellt genomförda transaktioner och för att varna andra mot oärliga entreprenörer. Både kommentarer och försäljningsutvärdering när det gäller kundernas åsikter ger alltid positiva resultat för båda parter i transaktionen.

Jag blev lurad, kan jag göra något annat än att skriva en negativ kommentar?
Genom att verifiera våra återförsäljare, kontrollera äktheten för varor och tillåta användare att posta kommentarer, ökar vi säkerheten för transaktioner på vår plattform avsevärt. Men det finns situationer där säljare inte följer villkoren i avtalet av olika skäl. I det här fallet är det första steget som köparen ska ta är att publicera en negativ kommentar på säljarens profil - det räcker vanligtvis för att framgångsrikt slutföra transaktionen.

Om kommentaren inte ger det förväntade resultatet ska köparen rapportera ärendet till den lokala polisstationen. Det är nödvändigt att ha en uppsättning dokument som bekräftar alla faser i transaktionen. Mer information om detta ämne finns i vår guide till bästa praxis för transaktioner.

Eftersom vi inte deltar i transaktioner mellan användare, kan alla steg från vår sida för att hjälpa till att lösa tvisten endast äga rum efter mottagandet av en bekräftelse på ansökan hos polisen, vilket borde krävas för bevisuppgifter.

Innan de publicerar sina erbjudanden genomgår varje grossist en verifieringsprocess. Sådan verifiering syftar till att öka din säkerhet under transaktioner. Dessutom verifierar vi också erbjudanden med märkesprodukter för att bekräfta äktheten och ursprunget för sådana varor.

Världen digitaliseras i allt större utsträckning. Detta innebär allt fler risker. En av de oftast förekommande riskerna är Phishing.

Vad är Phishing?
Det är ett sätt att försöka lura till sig uppgifter genom att utge sig för en person, ett företag eller en institution. Här är några exempel på denna typ av bedrägeri:

  • Att lura till sig inloggningsuppgifter med hjälp av en falsk webbsida - bedragarna gör en exakt kopia av en webbsida, dock med en annan webbadress. Sedan skickar de ut mejl och ger sig ut för att vara kunder eller ett företag som önskar att logga in/titta på ett visst anbud. Det är viktigt att vara uppmärksam i sådana situationer. Det enklaste sättet att undvika detta är att kontrollera adressfältet vid inloggning. Skiljer den sig från merkandi.pl eller merkandis andra domäner ska du avstå från att logga in, gå in på Merkandis webbsida och omedelbart anmäla detta till kundtjänstavdelningen. Bedragare använder sig även av olika slags knep för att få domänen att likna den ursprungliga. Exempel: Merkondi.se eller merkandi.se.domänensnamn.com. I det första fallet innehåller namnet ett stavfel som är lätt att missa. I det andra fallet däremot finns en subdomän som är identisk med domänen men inte utgör Merkandis domän.
  • Att lura till sig uppgifter via e-post - bedragare skickar mejl från en domän som liknar den ursprungliga domänen och ber om lösenord för inloggning, dokument o.d. Samtidigt är de noga med detaljer - de skickar meddelanden som bygger på de mallar som används på webbsidan samt kundtjänstmedarbetarnas visitkort. Innan du besvarar ett e-postmeddelande där du ombes att översända känsliga uppgifter bör du kontrollera vem som är avsändaren - alla våra medarbetare använder sig endast av adresser i merkandis domän - förnamn@merkandi.domän.

Detta är bara två exempel på de vanligaste attackmetoderna. De är betydligt fler och kan ha olika varianter beroende på bedragarnas kreativitet och list.

I och med att det dyker upp allt fler faror har vi beslutat att tillämpa en proaktiv lösning i form av tvåfaktorsinloggning. När du försöker logga in efter att ha angett användarnamn och lösenord ombes du att ange aktiveringskoden som kommer att skickas till din e-postadress. Detta förhindrar att någon bedragare loggar in på ditt konto även om du förlorat dina inloggningsuppgifter.

Behöver jag det? Det finns inget intressant på mitt konto på Merkandi.
Många tror att bedragare inte kommer att vara intresserade av att komma åt deras konton. Detta stämmer dock inte av dessa två anledningar:

  1. Om du är säljare kan ditt konto innehålla känsliga uppgifter såsom kund- och transaktionsuppgifter. Bedragare kan använda sig av dessa uppgifter för att genomföra en mer omfattande attack eller utpressning. Det är viktigt att komma ihåg att dataskyddsförordningen ålägger varje företagare att skydda denna typ av uppgifter på bästa möjliga sätt.
  2. Ditt konto kan användas för att attackera andra personer. Bedragaren kan använda sig av ditt konto och i ditt namn skicka ut information och meddelanden till dina kunder. På så sätt kan han eller hon exempelvis publicera anbud och be intresserade kunder att betala för beställning till angivet falskt konto. Trots att det inte är du som lurar folk undergrävs ditt företags rykte och du kan få juridiska problem. Fram tills ärendet reds ut är det nämligen du som anses vara bedragaren.

Mina uppgifter har stulits, vad ska jag göra?
Anmäl detta omedelbart till Merkandis kundtjänstavdelning, ändra lösenordet till Merkandi och kontrollera om någon har ändrat din e-postadress i kontoinställningarna. Använder du lösenordet till Merkandi även på andra ställen får du ändra det där också.

Viktig information
Tvåfaktorsinloggningen utgör ett extra åtgärd som bidrar till ökad säkerhet men kan inte garantera 100% säkerhet. Denna typ av inloggning gör det svårare att ta sig in på ditt konto med hjälp av stulna uppgifter. Det finns dock andra phishingmetoder där bedragaren även lurar till sig autentiseringskoden och kan därigenom fortfarande logga in sig på webbsidan och stjäla ytterligare uppgifter.

Merkandi team jobbar kontinuerligt på att förbättra data- och kontosäkerhet genom att införa nya funktionaliteter.

Att tillhandahålla den högsta nivån av kundservice är en mycket god affärssed, särskilt för återförsäljare. Ett av de vanligaste misstagen inom grossistbranschen är försummelsen av att svara på meddelanden som mottagits från köpare / säljare.
Merkandi är en internationell plattform där vi lägger stor vikt vid korrekt kontakt och affärsrelationer mellan användare. För att säkerställa en hög servicenivå tar vi hand om statistik över svar på meddelanden. Därför kan du få aviseringar från oss om din panel innehåller obesvarade meddelanden.

Varför gör vi det här?

  • För att varna dig för olästa meddelanden - ibland hamnar meddelanden i spam-bokmärket, bläddras och du märker inte ens.Vi ser till att du inte missar något meddelande.
  • För att uppmärksamma god affärspraxis - många vet inte att att inte svara på nyheter kan ha en negativ inverkan på deras verksamhet. Vi försöker förklara varför det är så viktigt att svara på meddelanden.
  • Att öka din försäljning - om du inte svarar idag kanske en användare inte är intresserad av ditt erbjudande på en vecka. För att maximera försäljningen måste du svara på alla.

Varför är det viktigt?
Föreställ dig att du driver ett företag. Klienten kommer in i honom och ställer en fråga. I hur många fall har du stött på en situation där säljaren låtsas att inte se kunden? Vi har inte stött på en sådan situation, så varför skulle det vara annorlunda i en onlinebutik?
Därför är det bättre att skriva ner att jag inte bryr mig, nej, tack osv. Än att skriva någonting. Denna korta information kommer att ta några sekunder, men kommer inte att avskräcka kunden eftersom ingen har svarat.

Kan vi begära svar?
Vi kan inte, eftersom vårt mål är att informera användare och öka svarsfrekvensen. Vi kan inte tvinga dig att svara, men vi kommer alltid att kontakta dig för obesvarade meddelanden. Om vi inte får ett svar från dig kommer vi att kontakta dig igen. Om vi inte får ett svar från dig inom två veckor förbehåller vi oss rätten att inaktivera säljaren i ditt konto.

Webhot blir allt vanligare och phishing-bedrägerier blir smartare. Du kan dock öka din säkerhet online genom att komma ihåg några grundläggande regler:

  • Merkandi kommer aldrig att be dig om ditt användarkontolösenord eller något annat lösenord för e-post eller andra tjänster;
  • Se alltid till att du loggar in på merkandi-domänen (merkandi.com, merkandi.de, merkandi.fr) och att inloggningssidan är säkrad med ett certifikat;
  • Kontrollera alltid att meddelandet du fick skickades från rätt merkandi-domän (merkandi.com, merkandi.de, merkandi.fr, etc.). Vi skickar aldrig meddelanden från andra adresser;
  • Om du är osäker på äktheten för det mottagna meddelandet, vänligen kontakta vår kundsupport omedelbart. Om möjligt skicka ett meddelande för verifiering till bok@merkandi.se.
  • Om du har blivit offer för phishing, rapportera det omedelbart till vårt team.

Vad är phishing och hur fungerar det?
Phishing är ett försök att stjäla uppgifter där en kriminell fördömer ett företag eller en annan person. I sådana situationer innehåller meddelanden som skickas vanligtvis information om kontoblockering, avaktivering av vissa funktioner, avsaknad av betalning av beställningen etc. och en hänvisning till verkställandet. Denna länk leder vanligtvis till en sida som är identisk med originalet, men i verkligheten är det bara en kopia på en helt annan adress. Denna webbplats kräver vanligtvis att vi loggar in och kommer att stjäla vår information på detta sätt. Ett exempel på en sådan sida ges nedan:

Hur kan man förhindra det?
Kontrollera domänen. Om domänen skiljer sig från merkandi (merkandi.pl, merkandi.com, merkandi.fr, merkandi.com, etc.), logga inte in!
Se till att din internetanslutning är krypterad - det bör finnas ett lås med giltigt certifikat till vänster om adressen. Om webbläsaren informerar dig om att sidan inte är säker - logga inte in!

Jag angav min inloggningsinformation på en falsk webbplats, vad ska jag göra?
Informera vårt kundcenter omedelbart, vilket kommer att ge dig råd om hur du går vidare. Vi rekommenderar också att du gör följande steg:

  • Ändra lösenordet på ditt Merkandi-konto.
  • Om du har använt samma lösenord på andra portaler eller webbplatser rekommenderar vi att du ändrar det.
  • Logga ut från andra sessioner på andra enheter.

För att säkerställa största möjliga räckvidd och antal potentiella kunder översätts alla erbjudanden som publiceras på Merkandi automatiskt. Funktionsprincipen är enkel - vid publicering av ett erbjudande fyller säljaren i det språk som han kan göra det, medan översättningarna för alla andra språk slutförs automatiskt inom 24 timmar.

 

Att välja bort automatiska översättningar

Vi har introducerat denna funktion på grund av många förfrågningar och frågor från användare. Därför, om du är säljare på Merkandi och av någon anledning inte vill att dina erbjudanden ska publiceras automatiskt på andra språk, är det bara att kontakta vår kundtjänst för att inaktivera det automatiska översättningsalternativet. Men om det bara gäller ett erbjudande är allt du behöver göra att välja redigeringsfältet i listan med erbjudanden och ta bort titeln, beskrivningen och taggarna från det språk du vill avbryta. Efter att ändringarna har sparats raderas den automatiska översättningen.

 

Fördelar med automatisk översättning av erbjudanden

Med tiden går handeln lättare. Handel med andra länder, särskilt inom Europeiska unionen, har blivit extremt enkel. För att träffa köpare som letar efter varor oavsett ursprungsland och som vill stödja säljare som letar efter nya marknader har vi därför skapat funktionaliteten för automatisk översättning av erbjudanden. Erbjudanden översätts med verktyg som Google Translate, Yandex och DeepL för att säkerställa bästa kvalitet och resultat.

Du behöver hjälp?

Gratis NYHETSBREV

Dagliga meddelanden om nya produkter och nyheter om Merkandi.

Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev samtycker du till behandling av personuppgifter i marknadsföringssyfte.