FLASH SALEFLASH SALE
-20%
För 1 år REGISTRERING och FÖRNYELSE
kampanjer kan inte kombineras
14 Antal återstående paket

De bästa lagerebjudanden från 150 länder

Över 100 000 nöjda användare

Erbjudanden upp till 90 billigare än ugångspriset

Direkt kontakt med återförsäljare och grossister

Kommentarsystemet på Merkandi

 

Kommentarer till plattformen ges av köpare för säljare. Beroende på typ och antal kan de skapa förtroende för ditt företag och öka försäljningen eller skrämma bort dina potentiella kunder. Hur fungerar kommentarsystemet om Merkandi? Här är några praktiska tips.

Hur fungerar kommentarer om Merkandi?

Varje köpare har rätt att lämna en kommentar per transaktion, om det inte har gått mer än två månader sedan datumet för säljarens faktura. En kommentar kan vara av tre typer - positiv, neutral eller negativ. När det gäller de två första sker publiceringen omedelbart och grossisten får ett meddelande om en ny kommentar som publicerats på hans profil. I fallet med ett negativt - det går till vårt team. Om den är korrekt formulerad och vi bekräftar att den gäller transaktionen flyttar vi den till kön med väntande publikationer. Från det ögonblicket får varje grossist sju dagar för att klargöra saken med köparen. Om köparen vill ta bort den under denna tid tar vi bort den och informerar båda parter. Annars publiceras den efter sju dagar och grossisten får ett meddelande.

Det andra elementet i kommentarsystemet är säljarbetyget i fyra kategorier:

  • överensstämmelse av produkten med beskrivningen
  • kontakt med säljaren
  • beställningstid
  • fraktkostnad

Var och en av dessa kategorier kan betygsättas från 1 till 5 stjärnor. Sedan är den genomsnittliga återkopplingen från alla kommentatorer genomsnittlig och visas i säljarens profil.

Kan jag ta bort en negativ kommentar från min profil?
Varje kommentar kan tas bort om köparen rapporterar till oss att tvisten har lösts och att grossisten har utarbetat en lösning. I motiverade fall tar vi bort kommentarer när det visar sig att transaktionen inte ägde rum. I andra fall förmedlar vi inte i tvister om kommentarer. Varje köpare har möjlighet att utfärda en negativ kommentar och grossisten har, bortsett från de angivna undantagen, ingen rätt att kräva borttagning.

Att upprätthålla rykte och undvika negativa kommentarer
Negativa kommentarer påverkar utan tvekan försäljningen och kundernas förtroende negativt. Därför rekommenderar vi varje grossist att få positiv feedback från dag ett. Det finns flera anledningar till detta råd:

  • positiva kommentarer ökar säljarens trovärdighet
  • om du får en negativ kommentar, minskar positiva de styrkan och låter dig behålla ditt rykte på en hög nivå
  • ett stort antal positiva kommentarer genererar mer försäljning.

Hur kan jag uppmuntra köpare att lämna en kommentar?
Ingen behöver uppmuntras att publicera negativa kommentarer, medan det vid positiva upplevelser är köpare inte så villiga att dela sin åsikt.
Därför rekommenderar vi flera metoder för att få positiv feedback känd och testad av våra grossister:

  • rabatt på beställning eller nästa beställning
  • freebies läggs till ordern som en del av publiceringen av kommentarer
  • erbjuda varor av bättre kvalitet som kompensation för yttrandet

Vad ska jag göra när en köpare har lagt upp en oärlig kommentar?
Om kommentaren av någon anledning är orättvis och osann, har varje säljare möjlighet att svara på den. I en sådan situation kommer också ett svar att visas under kommentaren i profilen, vilket gör det möjligt för potentiella köpare att känna till båda parternas åsikter om transaktionen och ge dem möjlighet att försvara sig mot oärliga köpare. Det finns en viktigare sak som är värt att nämna. Merkandi är en plattform som verkar i många olika länder och många språk. Om du får en kommentar, oavsett språket för publiceringen, kommer våra specialister att översätta den till alla andra tillgängliga språk. Således får positiv feedback i en version, får grossisten positiva kommentarer i varje tillgänglig. Naturligtvis gäller samma situation även negativa och neutrala kommentarer.

Vi rekommenderar alla att använda kommentarsystemet för att belöna grossister för professionellt genomförda transaktioner och för att varna andra mot oärliga entreprenörer. Både kommentarer och försäljningsutvärdering när det gäller kundernas åsikter ger alltid positiva resultat för båda parter i transaktionen.

Jag blev lurad, kan jag göra något annat än att skriva en negativ kommentar?
Genom att verifiera våra återförsäljare, kontrollera äktheten för varor och tillåta användare att posta kommentarer, ökar vi säkerheten för transaktioner på vår plattform avsevärt. Men det finns situationer där säljare inte följer villkoren i avtalet av olika skäl. I det här fallet är det första steget som köparen ska ta är att publicera en negativ kommentar på säljarens profil - det räcker vanligtvis för att framgångsrikt slutföra transaktionen.

Om kommentaren inte ger det förväntade resultatet ska köparen rapportera ärendet till den lokala polisstationen. Det är nödvändigt att ha en uppsättning dokument som bekräftar alla faser i transaktionen. Mer information om detta ämne finns i vår guide till bästa praxis för transaktioner.

Eftersom vi inte deltar i transaktioner mellan användare, kan alla steg från vår sida för att hjälpa till att lösa tvisten endast äga rum efter mottagandet av en bekräftelse på ansökan hos polisen, vilket borde krävas för bevisuppgifter.

Du behöver hjälp?

Gratis NYHETSBREV

Dagliga meddelanden om nya produkter och nyheter om Merkandi.