FLASH SALEFLASH SALE
-20%
För 1 år REGISTRERING och FÖRNYELSE
kampanjer kan inte kombineras
23 Antal återstående paket

De bästa lagerebjudanden från 150 länder

Över 100 000 nöjda användare

Erbjudanden upp till 90 billigare än ugångspriset

Direkt kontakt med återförsäljare och grossister

B2B- och B2C-verksamhet - en bokstav, många skillnader

B2B- och B2C-verksamhet - en bokstav, många skillnader

Även om förkortningarna B2B och B2C ser väldigt lika ut, beskriver de två olika branscher. B2C är i huvudsak detaljhandel och B2B - grossist, samt import och export. I B2C-handel är parterna i handelsavtalen entreprenören och konsumenten, inom B2B-handelsföretag.

B2B vs B2C - vad är konsekvenserna av detta?

Skydd av köparens rättigheter

I handel används B2C på grund av företagarens starkare position gentemot konsumenten. Därför bland annat rätten till att returnera varorna inom 14 dagar utan att ange någon anledning, om köpet ägde rum utanför företagets lokaler (dvs. huvudsakligen online). I B2B handel gäller inte sådana regler - ingen av parterna i avtalet är konsument. Säljaren kan naturligtvis acceptera returer, men det finns ingen sådan skyldighet - kom ihåg detta när du gör beställningar. Det enda undantaget är den situation där entreprenören köper varorna för andra ändamål än de som är relaterade till sin verksamhet. Med andra ord, om du köper varor för återförsäljning är du inte konsument och du har inte rätt till retur.

Transaktionens värde

Det genomsnittliga ordervärdet i B2B-handel är mycket högre än i B2C. Detta har ett antal konsekvenser, men det viktigaste är frågan om transaktionssäkerhet. Många bekväma och säkra betalningsmetoder som är kända från detaljhandeln används inte i grossisthandeln. Det finns andra, som du kan läsa om här Säkra transaktioner.

Avslutningsmetoder

Detaljhandel är allt oftare e-handel, dvs. onlineförsäljning. Även om traditionell försäljning förmodligen aldrig kommer att försvinna, växer värdet av onlinehandel varje år. I B2B är å andra sidan en mycket mer önskvärd metod för att slutföra en transaktion att besöka säljarens lokaler, ställa villkoren på plats eller hämta varorna direkt från lagret. Medan kommunikationsformerna förändras föredrar många köpare och säljare fortfarande att mötas ansikte mot ansikte snarare än att slutföra online.

Transport och leverans

B2C-marknaden domineras av modellen där entreprenören organiserar transport av varor till konsumenten. Alla andra situationer är helt enkelt okända. Det är annorlunda inom B2B-handel - vissa säljare kan ordna transport, andra inte. Därför bör du läsa beskrivningarna av erbjudanden noggrant och fråga om detta inslag i transaktionen. Det kan också vara användbart att känna till incoterms - internationella handelsregler, som du kan läsa om här Incoterms.

Momsskatt

Moms betalas av slutmottagaren. Om du köper en TV för ditt hem betalar du för den. Om du köper en TV för återförsäljning betalas moms av din kund. Detta är särskilt viktigt när du ska köpa i EU - som momsbetalare kommer du att kunna köpa varor till noll, så länge säljaren också är skattebetalare. Du kan också läsa mer om moms här EU-moms.

 

Som du kan se finns det många skillnader mellan B2B och B2C-handel - det är värt att veta om dem för att undvika missförstånd när transaktioner med grossister, tillverkare och distributörer slutförs.

Auktor:
Merkandi - B2B affärsplattform

Merkandi - B2B affärsplattform

Merkandi är en internationell grossistplattform för varor som erbjuds samtidigt i ordinarie grossistverksamhet, men också från exekutörer, produktion och lageröverskott, likvidation av företaget, varor som returneras till kunder etc.

Tidigare inlägg Nästa inlägg
Gratis NYHETSBREV

Dagliga meddelanden om nya produkter och nyheter om Merkandi.